Wednesday, 26 October 2016

Weer een deken af

Als je iets een tomeloos haakproject kunt noemen dan is het wel het haken van een granny square deken. En dan met name één grote granny square. Toer na toer haak je verder, tot je het zat bent of hem groot genoeg vindt. Ik heb er nu twee gehaakt en één daarvan inmiddels verkocht (deze  gekleurde deken).
Het is ook een perfect project om van restanten garen af te komen. Toen ik net begon met haken kocht ik overal en nergens garen en wol. Ik keek niet naar de kwaliteit of naar de kleur, ik wilde gewoon garen hebben om te leren haken. En ik wist eigenlijk ook nog niet goed wat mijn smaak op wolgebied was. Inmiddels weet ik dat wel! Maar goed, al die bollen resulteerde in een ratjetoe aan garens. Vrij vaak dacht ik 'wat moet ik hier allemaal mee?' en gelukkig kon ik ook weer het één en ander terugbrengen naar de winkel. Ook heb ik zelf nog veel verkocht. Maar nog steeds heb ik bollen garen uit mijn begin-haak-periode over.
Nu is het wel zo dat je niet echt lukraak kleuren kunt kiezen wanneer je je restanten wilt opmaken. Hoe verder je komt met je deken, hoe meer garen je natuurlijk nodig hebt. Aan het einde van de deken begin ik steeds met een nieuwe bol die dan bijna helemaal opgaat. Ik houd dan weer een restje over :-) Die restjes gebruik ik later voor het haken van bloemetjes of dergelijke, aangezien ik moeilijk garen kan weggooien.
Maar ... mijn huidige grote granny square-deken is nu eindelijk af! Ik had er maanden niets aan gedaan, maar opeens kreeg ik het op mijn heupen en wilde ik hem afmaken. Er liggen hier in huis namelijk iets te veel WiP's naar mijn zin. Ik heb voornamelijk rustige en matte tinten gebruikt en de kleuren doen me denken aan het najaar en de herfst. Dit zijn toch meer mijn kleuren, dan de knalkleuren die ik in de vorige deken gebruikte.
Er zit vrij veel groen in, toch één van mijn favoriete kleuren. Verder heb ik onder meer gebruikt gemaakt van grijs, roze, beige, lichtblauw en lavendel. De rand heb ik rustig gehouden in oudroze, gewoon met drie toeren stokjes.
Deze deken is uiteindelijk 170 bij 170 centimeter geworden, een hele lap. Hij is groot genoeg voor een bed en heerlijk warm om onder te kruipen. Een echte najaarsdeken. Het was echt lastig om de kleuren goed op de foto te krijgen, want het licht was buiten nogal scherp. De kleuren zijn in het echt beslist niet fel.
Oké, hier nog één foto dan .... tadaah .... één grote granny squaredeken!!!!
En nu weer snel verder met mijn andere tig WiP's ....

*WiP = Work in Progress

3 comments:

  1. Hello,
    I have a question. Why do your 'rounds' have both a front and a back on each side? I was curious as I noticed that patterns that are usally worked in rounds you work them in rows.
    Thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Liz,

      When turning the blanket after every row, it stops the granny square from twisting. When you don't do that a big granny square will be crooked at the end.

      Regards,

      Corine

      Delete
    2. Thank you for replying. I was just curious. The afghan is lovely. :)

      Delete